Sök efter kategori, produkt, aktivitet...
Teens
Skor
Väskor
Nyheter
Bästsäljare

Vår leverantörskedja

En transparent och ansvarsfull leverantörskedja

Vi strävar efter att förbättra miljöansvar och socialt ansvar i vår leverantörskedja med tydliga principer, transparens och uppföljning.

productions-by-country-2021-2021.jpg

Socialt ansvar

Mänskliga rättigheter och socialt ansvar är vår första prioritet. Vår uppförandekod har undertecknats av samtliga leverantörer. Uppförandekoden baseras på konventionerna från Internationella arbetsorganisationen (ILO) och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som definierar kärnprinciper som rättvis ersättning, anständig arbetstid, inget tvångsarbete eller barnarbete. Vi är medlem i Amforis ledande globala affärsförening för öppen och hållbar handel. Under Business Social Compliance Initiative (BSCI) underrättar Amfori oberoende granskningar av leverantörernas efterlevnad.

amfori-logo.svg

Uppförandekod

1-people-white.svg Föreningsfrihet & kollektiva förhandlingar
Arbetare ska ha rätt att bilda fackföreningar på ett fritt och demokratiskt sätt och att förhandla kollektivt.
2-no-discrimination-white.svg Förbud mot diskriminering
Inga arbetare oavsett kön, ras, religion ska behandlas annorlunda än andra.
3-fair-remuneration-white.svg Skälig lön
Arbetare ska få löner som är tillräckliga för att försörja sig själva och deras familjer. Obligatoriska minimilöner!
4-decent-working-hours-white.svg Skälig arbetstid
Arbetstiden ska följa lagar och ILO-avtal med högst 48 timmar per vecka. Övertid ska vara ett undantag.
5-health-safety-white.svg Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen
Arbetsmiljön ska följa hälsa- och säkerhetsbestämmelserna
6-no-child-labour-white.svg Förbud mot barnarbete
Inga barn ska vara anställda under den lagliga skolåldern eller under 15 år.
7-protection-young-white.svg Särskilt skydd för unga anställda
Yngre medarbetare ska ha ett extra skydd speciellt när det kommer till hälsa, säkerhet och moral
8-no-precarious-employment-white.svg Schyssta anställningsförhållanden
Varje anställd ska ha ett skrivet kontrakt som stämmer överens med nationell lagstiftning
9-no-bonden-labour-white.svg Förbud mot tvångsarbete
Ingen anställd ska känna sig tvingad till arbete, utan arbeta frivilligt.
10-enviroment-2-white.svg Hänsyn till miljön
Miljöförstöring ska undvikas
11-ethical-business-behavior-white.svg Etiskt företagande
Ingen korruption ska äga rum

BSCI revision

Amfori BSCI utvärderar våra leverantörer och om de överensstämmer med våra principer som definieras i vår uppförandekod: Får de anställda organisera sig? Får de rättvist betalt? Har de skriftliga kontrakt? 22 av våra 25 leverantörer har nyligen genomfört en giltig BSCI revision, de täcker 93% av vår totala volym. 21% hade ett B-betyg, 79% hade ett betyg C. Betyg C betyder godkänt men att det finns utrymme för förbättringar. I samtliga fall var problemet övertid. Vi gör allt vi kan för att undvika detta problem och lägger våra ordrar utanför högsäsong. Från 2023 kommer vi enbart att arbeta med leverantörer som är anslutna till Amfori BSCI.

suppliers-valid-bsci-audit.jpg

Den komplexa värdekedjan inom textilproduktion

En viktig hållbarhetsutmaning för klädföretag är den mycket komplexa leveranskedjan:
Olika produkter tillverkas ofta i olika fabriker över hela världen. Dessa leverantörer köper tyger och tillbehör som dragkedjor och knappar från många olika materialleverantörer och tillbehörsleverantörer. Materialleverantörerna köper garn från olika garnleverantörer som i sin tur köper fiber från olika fiberproducenter. Ju mer komplex värdekedjan är, desto svårare är det för varumärken att uppnå transparens och i slutändan hålla sina leverantörskedjepartners ansvariga för sociala och miljömässiga överträdelser. Därför har transparens, spårbarhet, certifieringar och revisioner blivit allt viktigare. Varumärken köper från en certifierad eller granskad fabrik för att garantera att den har uppfyllt definierade kriterier.

Värdekedjans process

1-textile-fibers-teal.svg 2-yarn-teal.svg 3-fabrics-teal.svg 4-garments-teal.svg
NIVÅ 4
Fiber
NIVÅ 3
Garn
NIVÅ 2
Material
NIVÅ 1
Produkt

 

5-brand-teal.svg 6-consumer-use-teal.svg 7-ens-of-life-teal.svg
NIVÅ 0
Märke
Konsumentanvändning Slutet av produktens liv

 

 

Vi kommer att fortsätta vårt ESG arbete, vi strävar efter att bli lite bättre för varje dag och vi vet att arbetet aldrig kommer bli klart.

 

 

×