Vi strävar efter att förbättra miljöansvar och socialt ansvar i vår leverantörskedja med tydliga principer, transparens och uppföljning.
Mänskliga rättigheter och socialt ansvar är vår första prioritet. Vår uppförandekod har undertecknats av samtliga leverantörer. Uppförandekoden baseras på konventionerna från Internationella arbetsorganisationen (ILO) och FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som definierar kärnprinciper som rättvis ersättning, anständig arbetstid, inget tvångsarbete eller barnarbete. Vi är medlem i Amforis ledande globala affärsförening för öppen och hållbar handel. Under Business Social Compliance Initiative (BSCI) underrättar Amfori oberoende granskningar av leverantörernas efterlevnad.
Föreningsfrihet & kollektiva förhandlingar Arbetare ska ha rätt att bilda fackföreningar på ett fritt och demokratiskt sätt och att förhandla kollektivt. |
|
Förbud mot diskriminering Inga arbetare oavsett kön, ras, religion ska behandlas annorlunda än andra. |
|
Skälig lön Arbetare ska få löner som är tillräckliga för att försörja sig själva och deras familjer. Obligatoriska minimilöner! |
|
Skälig arbetstid Arbetstiden ska följa lagar och ILO-avtal med högst 48 timmar per vecka. Övertid ska vara ett undantag. |
|
Hälsa och säkerhet på arbetsplatsen Arbetsmiljön ska följa hälsa- och säkerhetsbestämmelserna |
|
Förbud mot barnarbete Inga barn ska vara anställda under den lagliga skolåldern eller under 15 år. |
|
Särskilt skydd för unga anställda Yngre medarbetare ska ha ett extra skydd speciellt när det kommer till hälsa, säkerhet och moral |
|
Schyssta anställningsförhållanden Varje anställd ska ha ett skrivet kontrakt som stämmer överens med nationell lagstiftning |
|
Förbud mot tvångsarbete Ingen anställd ska känna sig tvingad till arbete, utan arbeta frivilligt. |
|
Hänsyn till miljön Miljöförstöring ska undvikas |
|
Etiskt företagande Ingen korruption ska äga rum |
Amfori BSCI utvärderar våra leverantörer och om de överensstämmer med våra principer som definieras i vår uppförandekod: Får de anställda organisera sig? Får de rättvist betalt? Har de skriftliga kontrakt? 22 av våra 25 leverantörer har nyligen genomfört en giltig BSCI revision, de täcker 93% av vår totala volym. 21% hade ett B-betyg, 79% hade ett betyg C. Betyg C betyder godkänt men att det finns utrymme för förbättringar. I samtliga fall var problemet övertid. Vi gör allt vi kan för att undvika detta problem och lägger våra ordrar utanför högsäsong. Från 2023 kommer vi enbart att arbeta med leverantörer som är anslutna till Amfori BSCI.
En viktig hållbarhetsutmaning för klädföretag är den mycket komplexa leveranskedjan:
Olika produkter tillverkas ofta i olika fabriker över hela världen. Dessa leverantörer köper tyger och tillbehör som dragkedjor och knappar från många olika materialleverantörer och tillbehörsleverantörer. Materialleverantörerna köper garn från olika garnleverantörer som i sin tur köper fiber från olika fiberproducenter. Ju mer komplex värdekedjan är, desto svårare är det för varumärken att uppnå transparens och i slutändan hålla sina leverantörskedjepartners ansvariga för sociala och miljömässiga överträdelser. Därför har transparens, spårbarhet, certifieringar och revisioner blivit allt viktigare. Varumärken köper från en certifierad eller granskad fabrik för att garantera att den har uppfyllt definierade kriterier.
NIVÅ 4 Fiber |
NIVÅ 3 Garn |
NIVÅ 2 Material |
NIVÅ 1 Produkt |
NIVÅ 0 Märke |
Konsumentanvändning | Slutet av produktens liv |