Sök efter produkt
Shoppa

Vår historia

Allt började med ett par blåbärsfläckade vandringsbyxor, en resa till Everest Base Camp och ett garage...

Vi, Pernilla och Niclas Nyrensten, älskar naturen och resor! Pernilla har bestigit flera höga berg, varit på Everest Base Camp i Nepal och backpackat jorden runt. Niclas älskar äventyr och fartfyllda aktiviteter som mountainbike, snowboard, klättring, vandring och resor till alla världens hörn. Tillsammans bestämde vi oss för att starta ett outdoormärke 2014.

Långt innan vi startade RevolutionRace träffade vi en tjej på en mässa som sa att hon hellre använder sina slitna jeans i blåbärsskogen för att inte smutsa ner sina dyra friluftsbyxor. Det var första gången vi förstod att det fanns ett problem i friluftsbranschen. Vi hade ofta känt likadant när vi luffat och rest runt hela världen. Inte nog med att de etablerade outdoormärkena var alldeles för dyra, deras byxor satt illa och kvalitén motsvarade många gånger inte det höga priset. Och färgerna? Alldeles för tråkiga! Marknaden saknade ett märke som gjorde roliga kvalitetskläder till ett rimligt pris och vi tänkte hela tiden att någon borde göra något åt det. Under en vandring till Everest Base Camp föddes idén till RevolutionRace. Den där "någon" som vi pratat om blev till slut vi själva.

I början drev vi företaget från Pernillas pappas garage, som han var snäll nog att låta oss förvandla till lager och logistikhubb. Vi höll i produktutveckling, inköp, ekonomi, marknadsföring, kundtjänst och distribution helt själva - vi skrev till och med adresserna på varje paket för hand. Vi fotade alla produktbilderna i vårt vardagsrum och modellade kläderna själva. Vi gjorde allt själva.

 

 

In the beginning, we ran the business out of Pernilla’s father’s garage

 

 

We shot our first product video with no script, a cell phone camera and highly questionable lighting skills.

När vi startade hade vi mycket att lära oss. Passformen var inte bra, tråden var alldeles för svag och kvaliteten var långt ifrån perfekt. Tolv prover och mycket huvudvärk senare hade vi vår första kanonprodukt - våra första Nordwandbyxor! Men när vi besökte leverantörens fabrik i Vietnam insåg vi att byxorna inte hade sytts enligt våra detaljerade instruktioner. Fabriken hade inte använt vår specialbeställda tråd, utan samma tråd som de använde till andra märken. Niclas rev sönder tolv par byxor på fläcken, mitt framför ögonen på fabrikschefen. Fabriken jobbade med flera stora varumärken och på den tiden var vi deras minsta (men förmodligen mest krävande) kund. Vi höll ett långt akutinkallat möte med fabrikschefen och det slutade med att de motvilligt fick sy om hela kollektionen. Idag är vi en av deras största kunder och vi skrattar ofta gott till historien. De kommer aldrig välja fel tråd i någon av RevolutionRace produkter igen!

När vi väl hade kommit igång med produktionen, gjorde vi vår första produktvideo. Vi hade inget manuskript, filmade med en mobilkamera och hade minst sagt tvivelaktiga kunskaper om ljussättning. Efter att vi lade ut videon i våra sociala mediekanaler ringde vår annonsmanager på Facebook och sa till oss att ta ner den för hon var säker på att den skulle bli ett fiasko. Tre dagar senare ringde hon upp igen och bad om ursäkt. Vid det laget hade videon blivit viral och fått över en miljon visningar. Folk älskade den autentiska känslan i filmen. Vi gör fortfarande våra egna filmer till sociala medier men tar nu också ofta hjälp av våra superduktiga kunder som gör sina egna filmer åt oss. Vi, tillsammans med våra kunder, hjälps åt att bygga varumärket. Vi frågar ofta våra kunder vad de vill att vi gör nästa år, vi läser all feedback på sociala medier och vi läser alla recensioner. Så det är vi tillsammans med vår community som styr hur våra produkter ska se ut och vilka produkter vi ska ha - så enkelt är det!

Idag är RevolutionRace etablerat i 30 länder och växer hela tiden. Vi har sålt över en miljon byxor i hela världen och fått autentiska recensioner i vår webbshop. Vi har vuxit ur garaget och flyttat in på ett kontor som är tillräckligt stort för att hålla våra 55 anställda glada och nöjda. Men vissa saker har inte förändrats. Det är fortfarande samma fabrik i Vietnam som syr våra byxor, fast idag är vi en av deras största kunder och goda vänner med ägaren. Vi gör fortfarande våra egna videos, och det bara med marginellt bättre ljussättning. Det är så du vet att vi spenderar våra pengar på sånt som verkligen är viktigt, som att utveckla bättre produkter för våra kunder.

Vi brinner för naturen (läs mer om vår hållbarhetspolicy här) och vårt högsta mål är att folk ska komma ut och ha kul i naturen. Oavsett om du gillar att vandra, klättra, åka skidor, campa, resa, promenera med hunden, plocka blåbär eller något annat, så har vi produkterna du behöver. Man är aldrig för gammal för att ha kul i naturen!

 

Nature is our playground. 

Niclas och Pernilla Nyrensten
Grundare, RevolutionRace 

Revolution Race Team

Välj din storlek
×